vezi mai mult

Modificările la Codul Muncii din nou în vizor în format tripartit
16.11.2018     
 
Dialog constant între Guvern și Confederația Națională a Patronatului
14.11.2018     
 
 
Prima pagină   »  Noutăți   »  Noutățile CNPM » Partenerii sociali continuă dialogul în cadrul Comisiei Naționale pentru Consultări și Negocieri Colective
10
08.2018
Partenerii sociali continuă dialogul în cadrul Comisiei Naționale pentru Consultări și Negocieri Colective
 
   

La 31 iulie curent, Ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, a prezidat ședința Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective (CNCNC). Subiectele de pe agendă au vizat legislația sanitară pentru prevenirea bolilor profesionale, proiectul Legii cu privire la organizațiile de creditare nebancară, tarifele pentru serviciile de transport auto a călătorilor și bagajelor, subiecte invocate de membrii CNPM și incluse în planul de activitate al acestei platforme de discuții, precum și proiectul Convenției colective cu privire la modelul Contractului de formare profesională continuă.

În cadrul ședinței, a fost aprobat Planul de activitate al CNCNC pentru semestrul II al anului 2018, care conține 22 de subiecte, printre care se numără proiectele de legi cu privire la politica bugetar fiscală, sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, bugetul de stat pe anul 2019, precum și proiectul legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2019, precum și altele cu impact în activitatea mediului de afaceri.

Problema în domeniul transportului auto de călători și bagaje a fost inclusă pe agenda Direcției executive a CNPM, urmare a sesizărilor membrilor.

Doi factori cu impact negativ asupra activității de întreprinzător din domeniul transporturilor stau la baza acesteia - creșterea prețurilor la carburanți pe de o parte și rigiditatea reglementărilor privind prețul biletelor pentru călători și bagaje pe de alta. Majorarea prețurilor la carburanți și tergiversarea ajustării prețurilor unitare pentru kilometru parcurs creează un cerc vicios cu consecințe nefavorabile în activitatea agenților economici din domeniul transporturilor.

În anul 2007 Guvernul a aprobat prin Hotărîrea nr. 1167 din 29 octombrie ,,Metodologia de calculare a tarifelor pentru serviciile de transportare a călătorilor și bagajelor cu transportul auto". Cu parere de rău din 2007 nici un calcul nu a fost efectuat conform metodologiei date.

Este de menționat și faptul că în conformitate cu Hotărîrea Curții de Apel Chișinău din 24.12.2012, menținută în vigoare prin încheierea Colegiului Civil, comercial și de Contencios administrativ al Curții Supreme de Justiție al RM din 08.08.2013, era prevăzut expres un tarif de 0,58lei pentru un pasager/kilometru, în realitate această decizie a fost executată parțial. Conform prevederilor, tariful de 0,48 lei/km (pentru unitățile cu scaune capitonate) a intrat în vigoare din data de 01 noiembrie 2013 cu angajamentul că diferența va fi majorată pe parcurs, însă acest lucru nu a avut nici o finalitate pînă astăzi. Etapa a doua a fost stabilită din 01 aprilie 2015(majorarea pînă la 0,58 lei /km), dar care nu a fost îndeplinită de MTID pînă în prezent.

Astfel în acestă perioadă transportatorii activează în așteptarea identificării de soluții pentru problema invocată, or majorarea tarifelor la transportul călătorilor și bagajelor ar permite moderinizarea parcurilor și prestarea serviciilor calitative pentru siguranța pasagerilor.

Dl Chiril Gaburici a menționat că chestiunea este cunoscută și de aceea se propune convocarea ședinței Comisiei de ramură la Ministerul Economiei și Infrastructurii pentru a lua decizii și soluții positive la acest subiect. În urma discuțiilor purtate, Comisia a hotărît: 

Se recomandă Comisiei pentru consultări și negocieri colective din ramura transporturilor să examineze problema tarifelor pentru serviciile de transport auto a călătorilor și bagajelor la ședința din 3 august 2018 și să informeze Comisia națională despre rezultatele ședinței.